NVIDIA GeForce RTX 4050 va fi placa grafică de gaming de ultimă generație, oferind cea mai recentă arhitectură grafică bazată pe GPU-uri Ada Lovelace. Placa grafică va înlocui RTX 3050, o placă grafică de gaming foarte populară în segmentul de sub 300 USD, care este destinată segmentului de „mass consumer”.

Deși nu se poate nega entuziasmul din jurul seriei GeForce RTX 4090, GeForce RTX 4080 și GeForce RTX 4070 de ultimă generație sau chiar și plăcilor grafice RTX 4060 mai populare care oferă cele mai bune performanțe de joc, seria RTX 4050 va avea plăci grafice proiectate în jurul segmentului de 250 de dolari, care este o gamă de preț convențională, destinată jucătorilor de buget care își doresc aceleași caracteristici ca și cardurile de ultimă generație, minus performanța, la un preț mult mai mic.

Este simplu, seria RTX 4090 va fi destinată utilizatorilor care doresc tot ce este mai bun din tot ce este mai bun, fără a-și face griji cu privire la suma de bani pe care o cheltuiesc, în timp ce seria RTX 4080 este destinată utilizatorilor care doresc cea mai bună performanță la cel mai bun preț posibil. RTX 4070 va fi locul ideal pentru gaming-ul high-end, în timp ce RTX 4060 este conceput pentru masele de gaming la un preț care va fi greu de ignorat având în vedere performanța sa, iar RTX 4050 se adresează celor care doresc să intre în seria nouă, la prețuri mai mici, fără a pierde setul de funcții de nouă generație.

La fel ca generația anterioară, RTX 3050 a reușit să ofere performanțe apropiate de RTX 2060, dar a fost afectat de interfața sa de memorie pe 128 de biți. RTX 3050 a oferit performanțe, caracteristici și valoare mai bune (la MSRP) față de concurența sa, RX 6500 XT, dar a durat luni pentru a ajunge la un preț apropiat de MSRP. În general, RTX 3050 a fost o placă grafică focalizată pe 1080p și eSports și ar trebui să se aștepte același lucru și de la RTX 4050.

Ar trebui să ne așteptăm la lucruri similare și cu soluția de jocuri de ultimă generație, dar un factor important de luat în considerare este faptul că GPU-urile devin din ce în ce mai consumatoare de energie și mai scumpe. Este o tendință care ar putea continua în viitor, pe măsură ce obținem produse mai bune, dar, în schimb, există întotdeauna un cost de plătit pentru consumatorii finali. Deci, începând cu ceea ce știm până acum, mai întâi ar trebui să aruncăm o privire la noile GPU-uri din clasa Ada Lovelace sau AD10* care vor alimenta plăcile GeForce RTX 40 de nouă generație.

Începând cu configurația GPU, plăcile grafice din seria NVIDIA GeForce RTX 4050 pot utiliza atât GPU-uri AD106, cât și AD107. Nu credem că ar exista o configurație „Ti” în linie, deoarece nu am primit-o în timpul familiei Ampere, dar s-ar putea schimba. Motivul pentru care menționez atât GPU AD106, cât și AD107 pentru aceeași placă este că RTX 3050 a făcut același lucru. Cardul a fost produs pe GPU-uri GA106 înainte ca GA107 să devină disponibil pe scară largă pe piață după debutul său pe mobil.

Se așteaptă ca GPU-ul NVIDIA Ada Lovelace AD107 să prezinte până la 3 GPC (clustere de procesare grafică). Acesta este același număr de GPC ca și GPU-ul GA106. Fiecare GPC va consta din 4 TPC-uri și 8 SM-uri, care este aceeași configurație ca și cipul existent. Fiecare SM (Streaming Multiprocessor) va găzdui patru sub-nuclee care este, de asemenea, la fel cu GPU-ul GA106. Ceea ce sa schimbat este configurația de bază FP32 și INT32. Fiecare sub-nucleu va include 128 de unități FP32, dar unitățile combinate FP32+INT32 vor ajunge la 192. Acest lucru se datorează faptului că unitățile FP32 nu au același sub-nucleu ca și unitățile IN32. Cele 128 de nuclee FP32 sunt separate de cele 64 de nuclee INT32.

Deci, în total, fiecare sub-nucleu va consta din 32 de unități FP32 plus 16 unități INT32 pentru un total de 48 de unități. Fiecare SM va avea un total de 128 de unități FP32 plus 64 de unități INT32 pentru un total de 192 de unități. Și deoarece există un total de 24 de unități SM (8 per GPC), ne uităm la 3.072 de unități FP32 și 1.536 de unități INT32 pentru un total de 4.608 de nuclee.

Diagrama bloc GPU pentru jocuri NVIDIA AD103 „Ada Lovelace” „SM” (credite imagine: Kopite7kimi):

Trecând la cache, acesta este un alt segment în care NVIDIA a dat un impuls mare față de GPU-urile Ampere existente. GPU-urile Ada Lovelace vor împacheta 192 KB de cache L1 per SM, o creștere cu 50% față de Ampere. Cache-ul L2 va fi mărit la 16 MB, așa cum se menționează în leaks-uri. Aceasta este o creștere de 8 ori față de GPU-ul Ampere GA106 care găzduiește doar 2 MB de cache L2. Cache-ul va fi partajat pe GPU.

În cele din urmă, avem ROP-urile care vor rămâne la 16 per GPC. Vom avea până la 48 de ROP-uri, la fel ca GPU-urile actuale GA106. Vor fi, de asemenea, cele mai recente nuclee Tensor de a 4-a generație și RT (Raytracing) de a treia generație infuzate pe GPU-urile Ada Lovelace, care vor ajuta la creșterea performanței DLSS și Raytracing la nivelul următor. În general, GPU-ul Ada Lovelace AD107 va oferi:

  • Același număr de GPC-uri ca GPU-ul GA106
  • +20% nuclee față de GPU GA107
  • Cu 50% mai mult cache L1 (față de Ampere GA107)
  • 8x cache L2 (versus Ampere GA107)
  • Cu 50% mai multe ROP-uri (față de Ampere GA107)
  • Tensor de a patra generație și nuclee RT de a treia generație

Machetă diagramă bloc GPU pentru jocuri NVIDIA AD107 „Ada Lovelace” (credite imagine: SemiAnalysis):

Rețineți că vitezele „Clock”, despre care se spune că sunt între intervalul 2-3 GHz, nu sunt luate în ecuație, așa că vor juca, de asemenea, un rol major în îmbunătățirea performanței per-core față de Ampere.

În ceea ce privește specificațiile de memorie, GeForce RTX 4050 este de așteptat să aibă capacități de 8 GB GDDR6X care ar putea veni la viteze mai rapide de 20+ Gbps pe o interfață de magistrală de 128 de biți pentru peste 320 GB/s de lățime de bandă. Chestia este că puteți fie să mergeți la 8 GB pentru o astfel de placă grafică în magistrala dată de 128 de biți, fie să reduceți la 96 de biți pentru configurații de 6 GB sau 12 GB.

Se spune că placa grafică GeForce RTX 4050 are, de asemenea, un TGP de aproximativ 150 W, ceea ce reprezintă o creștere cu 30% față de RTX 3050 de pe GPU-ul GA107. Aceasta este o creștere masivă a TGP și performanța trebuie să fie foarte bună pentru ca NVIDIA să-și mențină cifrele de eficiență ridicate.